Featured

Kvalvika vaellus, Lofootit, Norja INFO

Thanks! Share it with your friends!

You disliked this video. Thanks for the feedback!

Added by miamigo
278 Views
Onko suunnitelmissa lähteä vaeltamaan Norjaan? Kävimme Kvalvikassa heinäkuussa 2017.

Yksi Norjan Lofoottien saariryhmän suosituimmista päiväretkikohteista ja telttapaikoista on Kvalvikan ranta, joka sijaitsee Moskenesin saarella, noin sadan kilometrin päässä saariryhmän pääkaupungista Svolvaerista.

Reitin virallinen alkupiste on asfaltoidun yleisen tien varressa, jossa on myös ilmainen parkkipaikka. Jos se on täynnä, älä silti jätä autoasi tien varteen, sillä väärin pysäköimisestä sakotetaan.

Reitin alku on selvästi merkattu. Rannalle on kuitenkin muitakin vaihtoehtoisia reittejä ja niille on useita eri opasteita, mutta ne sijaitsevat yksityisillä mailla joissa pysäköinnistä veloitetaan.

Matka lähtöpisteestä rannalle on noin kaksi kilometriä pitkin selvästi merkittyä ja paljon kuljettua polkua, joten karttaa ei välttämättä tarvita eikä eksymisen vaaraa juurikaan ole. Maasto on kivikkoista ja aika-ajoin märkää, joten parhaiten matkan taittaa hyvillä ja tukevilla vaelluskengillä.

Kuten niin monella muullakin Norjan poluilla ja reiteillä, täälläkään ei ole puutetta mahtavista maisemista!

Lyhyt kävelymatka maantieltä tekee Kvalvikasta suositun telttailukohteen. Rannalla ei ole virallista leirintäaluetta tai varustelua kuten WC’tä tai juoksevaa vettä, mutta toisaalta, se ei myöskään maksa mitään.

Kvalvika koostuu kahdesta erillisestä rannasta; pohjois- ja länsirannasta. Laskuveden aikaan nämä kaksi rantaa yhdistyvät, mutta korkean veden aikaan voi väliä kulkea käyttämällä kukkulan yli kulkevaa polkua.

Myös läntisellä rannalla on useita hyviä telttapaikkoja. Tämä ranta oli kuitenkin melko roskainen meren mukana tuomien muovitavaroiden takia. Rannalla oli kyltti, jossa pyydettiin vierailijoita viemään jotakin rannalta mukanaan ja näin auttamaan rannan siivoamisessa.

Päätimme palata parkkipaikalle eri tietä kuin tulimme. Tämä teki matkasta pidemmän, mutta maisemat olivat kaiken vaivan arvoisia. Paluureitin polku vei samalle yleiselle tielle mistä lähdimme ja viimeiset viisi kilometriä kävelimme tien vartta pitkin takaisin autolle. Kaiken kaikkiaan reitillemme tuli pituutta 12 kilometriä.

Jos pidät helposta ja lyhyestä reitistä etkä välitä lähellä olevista muista leiriytyjistä, Kvalvikan ranta on hyvä vaihtoehto. Me nautimme siitä hyvänä päiväretkikohteena. Jos kuitenkin pidät enemmän villimmästä luonnosta ja haluat paikan jossa ei ole juurikaan muita ihmisiä, ja jos et välitä hieman vaativammasta reitistä, sinun tulisi kokeilla paikkaa nimeltä Horseid. Teimme sinne kolmen yön vaelluksen ja voit lähiaikana nähdä siitä tehdyn retkivideon tällä kanavalla.